28.11.2007 r. - Wycieczka klasy IV f. na budowę Trasy Kwiatkowskiego (141)
Dodane przez EW dnia 11.12.2007






Dnia 28.11.2007 r. klasa IV f wraz z opiekunami p. M. Czerwińską-Kożuch i p. T. Daroń zwiedziła budowę Trasy Kwiatkowskiego w Gdyni. Celem wycieczki było zapoznanie się z nowymi technologami budowy estakad.

zdj. 1 - Estakada Wd-1 zdj. 2 - Filary estakady. Ten największy...

Historia budowy Trasy, nazwanej imieniem inicjatora i budowniczego gdyńskiego portu, inżyniera Eugeniusza Kwiatkowskiego, rozpoczęła się w latach siedemdziesiątych. Trasę Kwiatkowskiego rozpoczęto budować w 1974 roku. W latach 1995 -1998, przy współudziale finansowym Banku Światowego, zrealizowano kolejną fazę budowy, uzupełniając estakadę o brakujące odcinki. Jednakże z powodu kosztów dalszej realizacji inwestycji, przekraczających możliwości finansowe miasta oraz braku możliwości dalszego finansowania, inwestycja nie została zakończona. Przez te wszystkie lata imponujące konstrukcje Estakady Kwiatkowskiego, w które zainwestowano w pierwszym okresie budowy miliardy złotych, były wykorzystane tylko w niewielkim stopniu i niszczały.

zdj. 3 - Kładka dla pieszych i panorama Gdyni ; zdj. 4 - Widok z kładki na estakadę
zdj. 5 - Zbiornik retencyjny ; zdj. 6 - Uczniowie z zainteresowaniem oglądają łożyska wiaduktu

Projekt „Budowa Trasy Kwiatkowskiego w Gdyni - III etap" realizowany jest przy udziale środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Bezpośrednim celem projektu jest stworzenie nowoczesnego układu drogowego łączącego Port Gdynia z systemem dróg krajowych i międzynarodowych, poprzez połączenie istniejącej części Trasy Kwiatkowskiego z Obwodową Trójmiasta.

zdj. 7 - Czas iść dalej zwiedzać teren budowy ; zdj. 8 - Obwodnica Trójmiasta
Zdj. 9 - Pozdrawiający nas bałwan ; zdj. 10 - Krótki odpoczynek

Firma „Warbud” z Warszawy jest głównym wykonawcą budowy Trasy Kwiatkowskiego. Budowa trasy rozpoczęła się na początku sierpnia 2006 r. i potrwa do końca marca 2008 r. Koszt inwestycji wynosi 225 mln zł.

zdj. 11 - Kładka piesza, w tle panorama Gdyni ; zdj. 12 - Mur oporowy


III etapu budowy – to trasa długości 3,5 km i są na niej zlokalizowane następujące obiekty inżynierskie:
- estakada nad Obwodnicą (144m),
- 2 estakady w lesie (jedna z nich będzie wysoka na 36m, obie dł. po 370m),
- 2 tunele pod trasą w lesie (dla zwierząt, obsługi lasu, spacerowiczów),
- 2 tunele pod trasą w Leszczynkach,
- kładka nad trasą w lesie (żeby zachować ciągłość szlaku turystycznego),
- dodatkowe łącznice na węźle z ul. Morską.

zdj. 13 - Na budowie można było także ogrzać się ; zdj. 14 - Trwają prace wykończeniowe, a termin tuż, tuż

Oto schemat trasy Trasy Kwiatkowskiego etap III.


To już koniec wycieczki, czas wracać do Tczewa.
















artykuł opracował i zdjęcia wykonał Kamil Bielicki z kl. IV f