BIPSaturday, May 18, 2024
TEMATY NA USTNY EGZAMIN MATURALNY W ROKU SZKOLNYM 2014/2015
Propozycje tematów wewnętrznego egzaminu dojrzałości z języka polskiego
w roku szkolnym 2014/2015

Tematy te obowiązują absolwentów z lat ubiegłych przystępujących ponownie do egzaminu z języka polskiego w roku szkolnym 2015/2016

I Literatura

1. Obraz Syberii w literaturze. Przedstaw różne ujęcia motywu na wybranych przykładach.
2. Przedstaw różne ujęcia emigracji w literaturze XIX i XX wieku.
3. Motyw wolności w wybranych utworach literackich.
4. Motyw prometejski w literaturze różnych epok. Omów na przykładach.
5. Życie, miłość, śmierć. Omów tematykę egzystencjalną w wybranych utworach z różnych epok.
6. Różne ujęcia ludzkiego losu w czasie Apokalipsy. Przedstaw problem analizując wybrane utwory XX wieku.
7. „Romantycy muszą wyginąć... . Dzisiejszy świat nie dla nich (B. Prus Lalka”). Twoje refleksje o wartościach upowszechnianych przez pisarzy epoki romantyzmu.
8. Motyw balu i zabawy jako tła dla rozważań o sprawach społecznych czy narodowych.
9. Trud wierności sobie. Rozważania o postawach wybranych bohaterów literackich.
10. „Tolerować to za mało” (Jan Paweł II). Czym dla Ciebie jest tolerancja? Jak ją rozumiesz? Odwołaj się do wybranych przykładów z literatury.
11. Rozwiń myśl: „Choć wieki mijają, człowiekowi zawsze towarzyszą sprzeczne uczucia: szczęście i niepokój egzystencjalny”.
12. Często trudno zrozumieć czyny człowieka. Potwierdza to i historia i literatura. Omów problem na podstawie wybranych utworów.
13. Tak niewiele trzeba, by przeżyć chwile szczęścia i tak niewiele, by apokalipsa stała się rzeczywistością. Rozwiń myśl odwołując się do konkretnych utworów.
14. Rola poety i poezji w różnych epokach literackich. Omów zagadnienie odwołując się do dwu wybranych epok.
15. Rozważ, o ile historia naszego narodu wpłynęła na tematykę utworów lit. wybranych epok.
16. „Powołał mnie Pan na bunt” (St. Grochowiak) – gniewni i zbuntowani w lit. polskiej i obcej.
17. Na wybranych przykładach przedstaw różne wizerunki lekarza w tekstach literackich
18. Świat jako teatr. Rozwiń temat na wybranych przykładach.
19. Motywy tyrtejskie w literaturze polskiej. Omów na wybranych przykładach.
20. Zwierzęta w literaturze. Przedstaw problem odwołując się do wybranych lektur.
21. Dobro własne czy sprawy publiczne? Rozwiń temat, oceniając postawy wybranych bohaterów literackich.
22. Epistolografia źródłem wiedzy o autorze i epoce. Omów problem na przykładzie listów dwóch wybranych twórców.
23. Literacki motyw szkoły. Omów na wybranych przykładach.
24. Wpływ utworów literackich na sposób postrzegania świata przez bohaterów wybranych dzieł. Omów problem odwołując się do wybranych przykładów.
25. Sztuka kulinarna jako przejaw kultury i obyczaju. Omów temat odwołując się do tekstów literackich różnych epok.
26. Literackie rozmowy z Bogiem. Omów funkcje i sposób ujęcia tego motywu, wykorzystując teksty z różnych epok.
27. Różne sposoby ujęcia i różne funkcje motywu wsi w literaturze. Omów zagadnienie na wybranych przykładach.
28. Parenetyka staropolska. Omów zagadnienie porównując wzorce zachowań bohaterów na wybranych przykładach tekstów literackich z różnych wieków.
29. Parabola w literaturze. Omów dzieje tego gatunku w literaturze, uwzględniając różnice i podobieństwa jego struktury i funkcji na wybranych przykładach.
30. Na podstawie wybranych przykładów przedstaw i omów różne obrazy rewolucji w literaturze.
31. Sylwetki uczniów i nauczycieli w literaturze. Przedstaw na wybranych przykładach.
32. Groteskowe widzenie rzeczywistości. Omów funkcje groteski w literaturze XX wieku.
33. Symbol ptaka i różnorodność funkcjonowania tego motywu w literaturze. Omów na wybranych przykładach.
34. Literackie obrazy bohaterów w sutannie i habicie. Przedstaw na wybranych przykładach.
35. W poszukiwaniu „nauczyciela i mistrza”. Przedstaw Twoje rozważania o utworach szczególnie znaczących w kształtowaniu systemu wartości.
36. Analizując twórczość wybranych poetów przedstaw różnorodność polskiej liryki religijnej.
37. Na wybranych przykładach omów rożne sposoby kreacji portretów ojców.
38. Ewolucja konwencji dramatycznych i teatralnych na przestrzeni wybranych epok literackich.
39. Autobiografia jako tworzywo literackie. Omów na wybranych przykładach.
40. Analizując wybrane utwory z różnych epok, scharakteryzuj polskie obyczaje szlacheckie i ludowe.


II Związki literatury z innymi dziedzinami sztuki.

1. Motyw pasyjny w literaturze, sztuce i muzyce. Przedstaw problem odwołując się do wybranych przykładów z różnych dziedzin sztuki.
2. Koń jako bohater literatury i malarstwa. Omów różne sposoby funkcjonowania tego motywu ma wybranych przykładach.
3. Sposoby wykorzystania techniki impresjonistycznego obrazowania w literaturze i malarstwie. Omów na wybranych przykładach.
4. Literackie i plastyczne obrazy morza. Omów ich funkcje w wybranych dziełach literackich i malarskich.
5. Funkcjonowanie motywu Apokalipsy w literaturze i malarstwie różnych epok. Omów zagadnienie odwołując się do dowolnych przykładów.
6. Wizerunek aniołów w literaturze, filmie i sztukach plastycznych. Przedstaw sposoby kreowania oraz funkcje motywu w wybranych utworach.
7. Pojedynek jako temat literacki i filmowy. Zaprezentuj na przykładach.
8. Plakat jako forma sztuki. Na przykładzie teatralnych plakatów odpowiedz na pytanie czy wyrażają główną ideę utworu.
9. Pejzaże słowem i pędzlem malowane. Która forma obrazowania świata jest twoim zdaniem lepsza? Odpowiedz na pytanie na podstawie wybranych utworów.
10. Wizerunek żołnierza w literaturze i malarstwie. Porównaj sposoby jego prezentowania.
11. Sposoby przedstawiania pór roku w tekstach kultury. Porównaj ich funkcje.
12. Tematy mitologiczne i biblijne w literaturze i sztuce. Analiza wybranych dzieł.
13. Dzieło literackie i jego teatralne adaptacje. Przedstaw na wybranych przykładach.
14. Artystyczne ujęcie obrazu Sądu Ostatecznego w świetle utworów literackich i malarskich. Omów zagadnienie na przykładzie wybranych dzieł.
15. Funkcja symbolu w literaturze i malarstwie Młodej Polski. Rozważ zagadnienie w oparciu o wybrane dzieła sztuki.
16. Przedstawienie motywu wolności w wybranych utworach literackich i dziełach malarstwa XIX wieku.
17. Tatrzańskie motywy – fascynacje i inspiracje twórców literatury i sztuki. Omów temat na wybranych przykładach.
18. Symbole w dramatach i malarstwie Stanisława Wyspiańskiego. Odwołaj się do wybranych przykładów.
19. Koncepcje piękna w literaturze i sztuce. Zaprezentuj różne poglądy oraz ich realizację w wybranych utworach literackich.
20. Postać historyczna w literaturze, malarstwie i filmie. Omów na wybranych przykładach.
21. Konwencja realistyczna w literaturze i malarstwie drugiej połowy XIX wieku. Zaprezentuj na wybranych przykładach.
22. Stroje bohaterów literackich i postaci przedstawionych na obrazach jako element charakterystyki bohaterów. Omów na przykładach.
23. Autoportrety w literaturze i sztuce .Przedstaw sposób kreacji własnego wizerunku przez wybranych artystów różnych epok.
24. Motyw mogił w literaturze i sztuce. Przedstaw sposób ich funkcjonowania na wybranych przykładach.
25. Język teatru i literatury. Dokonaj analizy porównawczej dzieła literackiego i jego teatralnej inscenizacji.
26. Portret Sarmaty w literaturze i innych dziedzinach sztuki. Omów na przykładach.
27. Obraz prowincji w literaturze, malarstwie, filmie. Dokonaj analizy i interpretacji wybranych przykładów.
28. Impresjonistyczne pejzaże w liryce i malarstwie Młodej Polski. Odwołaj się do dzieł malarskich i wierszy wybranych twórców.
29. Obraz literacki, filmowy i malarski jako przykład (według ciebie) arcydzieła w kulturze współczesnej.
30. Funkcjonowanie motywu ogrodu w literaturze i sztuce. Odwołaj się do wybranych przykładów.
31. Symbolika kwiatów. Przedstaw funkcje tego motywu w literaturze i sztuce.
32. Pejzaż górski w literaturze i sztuce. Przedstaw różne sposoby jego prezentacji..
33. Wielkie dzieła literackie w filmowej adaptacji Andrzeja Wajdy. Omów zagadnienie, odwołując się do dwóch wybranych przykładów.
34. Artystyczna interpretacja powstań narodowych w muzyce, malarstwie i literaturze. Przedstaw na wybranych przykładach.
35. Literatura jako inspiracja współczesnej piosenki. Oceń uniwersalne i nieprzemijające wartości klasyki literatury.
36. Kreacje kobiet w literaturze i malarstwie. Omów na przykładach kilku epok.

III Nauka o języku

1. Omów pochodzenie wybranych nazw miejscowych Kociewia.
2. Rodzaje i funkcje archaizmów w powieściach historycznych Henryka Sienkiewicza. Omów problem na przykładach.
3. Błędy językowe. Zanalizuj problem wykorzystując samodzielnie zgromadzony materiał (język prasy, radia, telewizji).
4. Nazwy współczesnych zespołów muzycznych. Omów je pod względem etymologicznym, semantycznym i słowotwórczym.
5. Omów stylizacje językowe i ich funkcje w utworze literackim.
6. Język jako jeden z elementów charakterystyki bohaterów literackich. Omów na wybranych przykładach.
7. Porównaj język twoich rówieśników z normami językowymi.
8. Cechy charakterystyczne współczesnej polszczyzny – zjawiska niebezpieczne dla języka polskiego (np. wulgaryzmy i zapożyczenia)
9. Gwary środowiskowe (np. żargon uczniowski) oraz ich rola i znaczenie. Omów na wybranych przykładach.
10. Język ogólny a gwara. Omów cechy gwary regionu zamieszkania.
11. Zapożyczenia z języka angielskiego. Omów problem i oceń zasadność tych zapożyczeń.
12. Mitologiczne i biblijne związki frazeologiczne we współczesnej polszczyźnie. Omów problem na wybranych przykładach.
13. Polszczyzna w grupie języków słowiańskich. Porównaj język ojczysty z innymi językami słowiańskimi.
14. Styl retoryczny dawniej i dziś. Zanalizuj i porównaj cechy językowo-stylistyczne tekstów dawnych (dowolnie wybrane epoki) z wybranymi tekstami z prasy współczesnej.
15. Środowiskowe słownictwo uczniowskie. Zbierz i omów stosowne przykłady z twojej szkoły.
16. Jak język charakteryzuje bohaterów literackich? Omów wybrane aspekty językowo-stylistyczne mowy różnych postaci literackich.
17. Młodzieżowe słownictwo i frazeologia dawniej i dziś – scharakteryzuj i porównaj zjawiska językowe w prozie S. Żeromskiego i wybranej współczesnej powieści dla młodzieży.
18. Omów zmiany znaczeń wyrazów w historii języka polskiego.
19. Impresywne funkcje języka na przykładzie tekstów reklamowych. Analiza przykładów.
20. Zapożyczenia – wzbogacanie czy zachwaszczanie współczesnej polszczyzny. Przedstaw na wybranych przykładach.
21. Rodzaje i funkcje zwrotów grzecznościowych współczesnej polszczyzny mówionej.
22. Perswazyjne walory przemówień politycznych. Omów na wybranych przykładach.
23. Funkcjonowanie gwary kociewskiej w języku społeczności mojej gminy. Omów na przykładach.
24. Zróżnicowanie współczesnego języka polskiego mówionego ze względu na nadawcę. Omów problem na przykładzie badań różnych grup wiekowych i społecznych.
25. Zapożyczenia z różnych języków w polszczyźnie. Omów zagadnienie odwołując się także do czasów dawnych.
26. Na podstawie prasy i wybranych książek przedstaw i uporządkuj neologizmy, które zadomowiły się w języku polskim w ostatnim ćwierćwieczu.
27. Język, styl i forma listów jako znamię czasu na przykładzie tekstów dwóch wybranych epok.
28. Frazeologizmy w aforyzmach i sentencjach polskich. Omów ich funkcje i żywotność w języku potocznym.
29. Na wybranych przykładach zanalizuj język współczesnych tekstów literackich.
30. Dowcip językowy i jego funkcje we współczesnych tekstach kabaretowych. Zanalizuj zgromadzony materiał językowy.


Opracowała:
mgr Alina Lasoń-Tumialis



Komentarze
Brak komentarzy.
Dodaj komentarz
Zaloguj się, żeby móc dodawać komentarze.
Oceny
Dodawanie ocen dostępne tylko dla zalogowanych Użytkowników.

Proszę się zalogować lub zarejestrować, żeby móc dodawać oceny.

Brak ocen.
Logowanie
Nazwa Użytkownika

Hasło



Zapomniane hasło?
Wyślemy nowe, kliknij TUTAJ.
Copyright © 2005